Trix Hercules – bemutató

A börzén csaptam le rá, egy régi ismerősöm árulta. Tudom, hogy nem tökéletes, de nekem bejön. Na, mi ez? Trix ÖBB 2016. Régóta szemezgettem már a Piko mozdonyával, mert hát GySEV-es területre bejárogatott ilyen gép rendszeresen, meg jól néz ki, de valahogy mindig elnapoltam a dolgot. Most lecsaptam a lehetőségre és ugyan nem Piko gyártmányút, de beszereztem egyet.

Már korábban volt egy Trix gépem, egy Traxx, így nem volt nagy meglepetés, hogy azzal közel azonos alapokon nyugszik ez a mozdony is. Egy masszív fém kasztni alatt rejtőzik a nem túl nagy tudású SX dekóder, és a hajtás. A motor a Piko gépekhez hasonló, viszont lendkerekes. A hajtás többi eleme LifeLike alapokon nyugszik, ehhez méltóan elég precíz, egyenletes a járása, nem imbolyog. A dekódernek van egy jellegzetes hangja, sajnos nem egy DigiTools, de legalább gyárilag benne van, és a célnak megfelel. A TC-s kalibráció alkalmával valami borzasztó sebességgörbe jött ki, de nem foglalkozok vele túlságosan, mert úgyis a számítógép vezérli, ami szépen el tudja tüntetni az ilyen csúfságokat is.


Külsőre ami feltűnő, az a sarokfellépők hiánya, és a forgóvázak. Ez utóbbiak nem a Siemens mozdonyhoz passzolóak, hanem a Traxx forgóvázai. Ez van, ilyen áron ne várjunk JC szintű kidolgozottságot. Maga a kasztni viszont szép, a korlátok/kapaszkodók nem egybeöntöttek, mindegyik külön elem. A festés és feliratozás is szép, jól hozza az eredetit. Állítólag a kaszni arányai nem stimmelnek, ez nekem nem tűnt fel, nincs másik ilyen gépem összehasonlítás céljából.

Szerelvényként kapott két GySEV-es halbit, járt így az igazi mozdony is jó sokat a Nyugati végeken.


Váltócsere

Ha valami bedöglik, az jellemzően nem ott történik, ahol könnyű hozzáférni, illetve nem sok vizet zavar. Így volt ez nálam is, a rejtett tárolónak a leghozzáférhetetlenebb részén adta meg magát az átmenő vágány váltója. A hibajelenség az volt, hogy nem húzott át, illetve visszacsapott feles állásba, szóval gyakorlatilag használhatatlan lett.
Csupa öröm volt, hogy ez még az előző asztalom bontásából származó 2.5mm-es régi Roco váltó volt, ahol az állítóművet nem kehet külön cserélni, beszerezni meg szintén nem egyszerű már ilyen váltót, lévén már vagy 10 éve nem gyártják ezt a sínrendszert.
Szerencsére a Börze topikon találtam eladó jobbos váltót, ráadásul alig használtat (nem bontottat), így minden akadály elhárult a csere útjából. Először elhúztam az asztalt a faltól, majd a faragasztóval rögzített pályát óvatosan felszedtem egy szakaszon, hogy ki tudjam emelni a váltót. Az új váltót szépen bepasszintottam, majd faragasztóval, illetve pár ponton melegragasztóval ismét rögzítettem a pályát.

Szerencsére pont olyan hosszú volt az állítómű vezetéke, hogy nem kellett toldani, így direktben be tudtam kötni a váltódekóderbe. Teszteltem egyet, tökéletesen működött a cseredarab, így sikeresnek nyilvánítottam a műveletet.