f#terepasztal #vasútmodell
A videóban tartok egy rövid kis értékelőt a terepasztalom elmúlt két és fél évéről.
A szégyenfalról – véleménycikk
Van ez az oldal, amit úgy hívnak „vasútmodell szégyenfal”. Nehéz erről beszélni, mert elég komplex a probléma, ami életre hívta, megpróbálom mégis leírni róla, hogy mit gondolok.
Jónéhány éve már hogy először egy zárt csoportban beszélgetés indult arról, hogy egyre többen észrevették azt, hogy amiatt, hogy mindenki mindent is megoszt elkezdtek a háttérbe szorultak a minőségibb tartalmak, és keveredett a játékvasutas és a modelles tartalom, ez utóbbiak kárára, amiből konfliktusok is voltak szép számmal a tagok között. Ha jól emlékszem, akkor arra jutott ott az a csoport, hogy ezen úgy lehet segíteni, hogy több igényes szép munkát osztunk meg a csoportokban, így legyen miből inspirálódnia a tagoknak, illetve hogy ezzel billentsük vissza picit a mérleg nyelvét úgy, hogy ne sértsünk meg másokat.
Aztán egyszer csak felbukkant ez a szégyenfal. Itt olyan dolgok kerültek megosztásra, amiket az oldal alapítói kifogásoltak. Először csak linkekkel, majd screenshotokkal (mivel ki lettek rugdosva egy csomó csoportból). Az elején sok tényleg kirívó dolog be lett rakva (én főleg a különböző terpasztalnak titulált tárgyak jófogásos hirdetésein rökönyödtem meg, amiket néha 100 ezrekért hirdettek). Aztán elindult az egész abba az irányba, hogy már privát üzengetéseket tettek ki, célzottan ugyanazokat az embereket rángatták elő, és hurcolták meg akiket aztán név szerint minősítgettek is (hozzáteszem oda-vissza, szóval a másik oldal is sáros volt a buliban – okos enged…), és sorolhatnám.
Mostanra nagyjából eljutott oda az egész műsor, hogy már láthatóan azt sem tudják az oldal megálmodói, hogy mit is akarnak. Egy szimpla „hogyan kössünk bele bárkibe és bármibe” szintre süllyedt a dolog. Persze a főkolompos nagyon ügyesen csűri, csavarja a mondandóját mindig pont abba az irányba, hogy látszólag mindig neki legyen igaza.
Ha logika nélkül csak hülyeséget beszél össze-vissza az ember, akkor egy idő után magával is szembe fog találkozni.
Legutóbb már én sem tudtam szó nélkül hagyni egy dolgot. Azon méltatlankodtak, hogy milyen dolog az, amikor félkész asztalokról raknak fel képet (illusztrálva egy szerintem normális kis asztalról készült fotóval). Igen, jól olvassátok, ezen méltatlankodtak.
Megjegyeztem nekik, hogy azért kicsit átestek már a ló túloldalára, és hogy ideje lenne a valóságtorzító mezőt amit maguk köré építettek egy mellőzni. Ezt írtam: „Sajnos szerintem kezditek egy kicsit saját értelmezésetek szerint torzítani a valóságot. Egyébként azt kérdezném, hogy szerinted az oldal beváltotta a várakozásaitokat? Tényleg több minőségi munka kerül a figyelem középpontjába, vagy csak az önigazolásotokat találjátok meg újra és újra benne?„
A fenti kérdés szerintem nagyon fontos, és nem igazán tudott az illető logikailag is megálló igen választ adni. Ő így gondolta, hogy erre ez a jó válasz: „Nem az volt a cél, hogy több legyen a minőségi munka látványa, teljes tévedésben vagy, ha így látod.” – értem, szóval ezeket az embereket zavarja az hogy nem látnak számukra megfelelő minőségű munkákat (ami elég szubjektív) az online térben, majd létrehoznak egy oldalt azért, hogy idézem: „Szerintem igen, az volt a cél, hogy megszűnjön a „kártékony csend”, tehát a terv teljesült. Minden ezent túlmenő aktivitás már csak „extra profit”.” – de nem céljuk hogy több minőségi anyag kerüljön fel (megjegyezném az idézet írójának bizonytalanságát amit a mondat elején található „szerintem” szócska árul el).
A legérdekesebb rész viszont csak ezután jött amikor ezt írta: „Ismétlés jelleggel: nem dolgunk a helyzet megoldása, a Szégyenfal a jelent elemzi, és a jövőt csak opcionálisan firtatja. Érdekes, hogy érdemi ötletek nem nagyon jönnek! Hogy is van ez? Te vagy bárki más milyen lépést tett a szemétáradat ellen? Hány éves próbálkozás lett a kukába dobva a szép szavakkal, meg a blogok tömkelegeivel, amire SEMMIT nem reagáltatok, Ti, mint Modellezők?? Most, hogy kiborult a szarosvödör kb két éve, most meg ez nem tetszik? Hát ki hagyta hogy ide kelljen folyamodni? Na ugye…” – itt, ha jól értelmeztem az van, hogy az költő gyakorlatilag az általa „modellezőknek” titulált társaságra hárít mindent. Nem mellesleg pont azokra, akiknek a munkáit, tanácsait hiányolja, majd azért még odabiggyeszti, hogy hát neki nem dolga a helyzet megoldása (szóval oldja meg más).
Felhívtam neki is a figyelmét egy olyan aprócska részletre, hogy attól, hogy megszűnik a „kártékony csend” még nem fog több igényesebb munkát posztolni senki. Engem pl. nem inspirál egy videó vagy fénykép elkészítésére az hogy egy ilyen oldalon azt látom hogy jót csámcsognak valakinek a dolgain.
Összefoglaltam neki kicsit rövidebben a dolgot: „Összefoglalom hogy szerintem mi a legnagyobb probléma ami az egész itt elkezdett tevékenységgel kapcsolatban egyre jobban megmutatja magát. Ti itt azt rójátok fel másoknak hogy nem tanulnak, hogy nem befogadóak a tanácsokra, a kritikára, a véleményre. Erre pontosan ezt a viselkedést vélem részetekről is felfedezni. Szépen beástátok magatokat a lövészárokba valahol Verdun mellett. Így ezzel a módszerrel soha sehova nem fogtok eljutni, ez nem lesz megoldás semmire. Ha ezt nem ismeritek fel magatoktól, akkor kár pazarolni a karaktert. Azt az önreflexiót amit ti elvártok másoktól illene magatokon is gyakorolni.” – sajnos nem értette, mert még rátett egy lapáttal az illető, és jól odamondta, hogy hát tegyek én azért, hogy változzon a helyzet.
„Szeretném ismételni, hogy a megoldások megvitatása nem egy Szégyenfal teendője. A „modellező” csoportokban meg nem hogy a megoldásokat nem keresitek, de még maga a probléma sem kerül úgy szóba, ahogyan kell, sőt sehogy! Tehát a szégyenfal máris előrébb jár. Előrébb akarsz lépni? Akkor zavard fel a csoportok vizét a témával, semmi akadálya nincs (egyelőre, amíg le nem tilt a díszes társulat). Na akkor majd újra várunk itt, a lövészárokban, nem leszel kitaszítva csak amiatt, mert megpróbáltál a sötétségbe fáklyát dobni „
Komoly a gond. És ugyanazokat a dolgokat ismételgeti az illető, amiből megtudtuk, hogy: bolti dolgokat nem szabad feltenni a terepasztalra, ha nem antikoljuk porrá a járműveket és az asztalt, akkor az sem jó, nem szabad építés alatt álló létesítményről képet feltenni, és a legfontosabb, csak neki lehet igaza.
Amit nem tudtunk meg, az pedig az, hogy eme oldal létrehozásán kívül ő mit tett le az asztalra. Merthogy amikor ez felmerül akkor beindul a hárítás, a tagadás, illetve letudja azzal, hogy attól még hogy ő semmit nem mutat még lehet véleménye.
Sajnos sikerült feltüzelnie pár erre fogékony embert aki aztán most ezen felbátorodva beállt ide és gyarapítja az oldalt.
Azt tudom üzenni az oldal alapítóinak, hogy a fotelszakértés, és a másik emberek minősítgetése helyett azt az időt szánják arra, hogy valami értéket alkossanak a témában. Ezzel biztos többet tennének az ügynek amit képviselnek, mint a szégyenfal üzemeltetésével.
Vonatforgalom a terepasztalon – Csörgő, Szili, Gigant, Taurus
#MÁV #GySEV #M41
A mai videó főszereplője az M41 2182-es mozdony által továbbított gyorsvonat. Egy négyes Fenyvesváradon egy négyes kereszt bonyolódik le. Szemből egy GySEV V43-as által vontatott tehervonat és egy ÖBB Taurus-os EuroCity érkezik, és a Csörgős vonatunknak meg kell még várnia míg a 037-es Gigant megelőzi a Dráva IC-vel.
Hogyan kezdenék bele a vasútmodellezésbe?
#vasútmodell #vasút
A mai videóban egy igen gyakran felmerülő kérdésre próbálok válaszolni: Hogy kezdenék bele a én vasútmodellezésbe ha ma kellene nulláról elindulnom?
Miért nem szeretem a fotelszakértést? – véleménycikk
A mai világban mindenkinek lehet véleménye bármiről. Ez azonban egy kétélű penge, főleg olyankor, amikor igazi hungarikumként a fotelből osztják az észt emberek dolgokról, amikről csak egy kétes felbontású netes képet láttak. Mi a baj ezzel? Szerintem az, hogy iszonyatosan destruktív. Figyelem, véleménycikk!
Miért nem készítek modellbemutatót katalógusképek meg webshopos ikonok alapján? Mert szerintem egy akármilyen modellt csak akkor tud az ember hitelesen bemutatni, ha legalább a kezébe tudja venni. Képzeljük el, hogy milyen lenne mondjuk egy TopGear epizód, ha a műsorvezetők egy 800×600-as telefonos kép alapján mutatnának be nekünk egy kocsit, és vonnának le messzemenő következtetéseket a vezetői élményről anélkül, hogy egyáltalán a volánja mögé ültek volna valaha. Ugye érezzük, hogy vannak dolgok, amik így nem működnek.
Ilyen dolog a modellek véleményezése is. Nem kell megvenni, de legalább addig el kell jutni, hogy a boltban kiveszi az ember a dobozból, megnézi, esetleg megfuttatja azon a pár méter próbasínen ami ott van. Az nem megy, hogy egy mozdony futási tulajdonságairól úgy ír valaki, hogy csak egy fényképet látott róla a neten, de nem lehet a maszkolási minőséget, és a feliratokat sem látatlanban megszakérteni.
Miért? Csak mert én mondom? Ennél azért többről van szó. Nyilván nem lehet 100%-osan objektíve beszélni/írni egyetlen modellről sem, de azért valamilyen keretrendszert fel tud állítani az ember.
Külső, forma, kiegészítők, részletek, festés, feliratozás, belső, elektronika, funkciók, hajtás, menettulajdonságok. Ismerős? Általában amiket bemutatok ott ezeken szoktam végigmenni. Az viszont látszik, hogy csak akkor lehet bármi érdemlegeset mondani ezen dolgokról, ha a modell minimum ott van az ember előtt.
Az egyik probléma amikor egy fotó alapján akarjuk megszakérteni az adott dolgot az, hogy sok esetben nehéz eldönteni, mi a fényképező optikai hibája, mi a jpg tömörítés hibája, és mi tartozik magához a tárgyhoz. Ugyanaz a modell teljesen máshogy mutat egy nagylátószögű képen, mint egy normál objektívvel fotózotton (cca. 45-56mm 35mm ekvivalens gyújtótávolságú).
Ugyanaz a mozdony, mégis más a perspektíva. A lenti első kép alapján bajos lenne megállapítani, hogy melyik elem mivel párhuzamos. A kasztni enyhén meghajlottnak, kiflinek tűnik a párnatorzítás miatt.
Aztán ott vannak a különböző egyéb torzítások, hordó/párna, kromatikus aberáció, fénytörés. Ezeket csak akkor tudjuk kivenni a képletből, ha ismerjük a készüléket, amivel a fotó készült (lightroom-ban például van lehetőség valamilyen mértékig korrigálni ezeket). A jpg tömörítésnél is rengeteg információ elveszik, torzulnak a színek, az éles vonalak cikkcakkosodhatnak.
A következő gond szerintem, a tapasztalat hiánya. Hogy ítéljük meg a jármű futási tulajdonságait úgy, hogy nem járattuk meg a terepasztalon? „Azt hallottam?” vagy „a gyártó másik mozdonya is rossz hajtással rendelkezett, akkor ez is„? Nagyon komoly hiba ezen az úton elindulni. Azonban ahogy látom a leghangosabbak szerint ez a hozzáállás teljesen rendben van. Szerintem meg nem.
Teljesen kizárt, hogy fotó alapján véleményezzünk valamit? Szerintem nem, merthogy vannak dolgok amiket azért meg lehet állapítani, és bizony segítség is lehet egy-egy jól elkészített fénykép vagy videó. Nagyvonalakban látszanak az arányok, az összhatás, feliratok, viszont a részletekbe belemenni már nem érdemes, mert téves következtetéseket vonhat le az ember.
Ha nem vagyunk egyértelműen biztosak, akkor nem lenne egyszerűbb inkább annyit mondani, hogy „bocs, de a kép alapján ez meg az nem dönthető el egyértelműen„? Mindenképpen hiányos információk, homályos képek alapján kell sokszor téves következtetéseket levonni, és ezzel telekürtölni az online tereket?