Ebben a videóban a Klein Modellbahn ÖBB 1146-os “Póniló” becenevű H0 építési nagyságú mozdony üzembehelyezését és digitalizálását mutatom be nektek röviden.
A korábban kapott két mozdonyból az egyiket teljesen üzemképessé lehetett tenni míg a másikat dummy-ként tudtam felhasználni.
Update! A bejegyzést a múlt hét óta tudomásomra jutott információk alapján átszerkesztettem, áthúztam a javított részeket, és félkövérrel kiemeltem a pluszban hozzátett kiegészítéseket. A plusz információ a nagyvasúti mozdonyon található fehér sáv egzakt magassága, ami 459mm és a főkeret középen mért magassága ami 600mm (én ennek az adatnak a pontos ismerete hiányában korábban a mozdony alvázának az összeszerelési rajzáról visszaszámolt 580mm-el számoltam ami téves érték volt). Ezúton is köszönöm a kommentet és a pontosítást a facebook poszt alatt Mucsi Barnabásnak!
—
Az MTB M63-as videó végére akartam ezt még rakni, de inkább egy külön bejegyzést készítettem arról a pár dolgról, amit szerintem mindenképpen érdemes megemlíteni a modellel kapcsolatban.
A modell megjelenése óta több helyen is felmerült, hogy a modell torz, nem jók az arányai a méretei. Jellemzően a szokásos fényképről jóslás történt olyan emberektől, akik életükben nem látták még a modellt a saját szemükkel. Mind a korábbi videó készítése közben, mind most is lemértem a jármű főbb méreteit, sőt most pár plusz részletet is, amiket most megosztanék veletek konkrétan, számszerüsítve. A szokásos módon minden mérést 3 alkalommal végeztem el tolómérő segítségével, és a három értéket átlagoltam, hogy minimalizáljam a mérési hibát. Az eredeti mozdony méreteit részben a jármű részletes méretezett műszaki rajzairól, illetve a vasúttörténeti parkban található 003-as mozdonyról vettem, majd 87-el elosztottam (a 003-ról csak azokat a méreteket használtam amikről biztosan tudtam, hogy megegyeznek a 001-es mozdonyéval, mert volt eltérés a proto és a nullszéria között pár dologban).
A mozdony főbb méretei így alakulnak, elöl a mért, mögötte az eredetiről átszámított értékek találhatóak:
Mért érték
Eredetiről átszámolt érték
Hossz
222mm
224mm
Szélesség
35,09mm
35,17mm
Magasság
48,89mm
48,5mm
A főbb méretek mellett különböző fórumokon vérremenő viták mentek az alvázról főkeretről, és a mozdony oldalfaláról, illetve arról, hogy mennyire ül a mozdony a forgóvázon. A modell méretei így aránylanak az igazi gépéhez:
Mért érték
Eredetiről átszámolt érték
Alváz Főkeret magassága a mozdony közepénél:
6,52mm
6,66mm6,89
Alváz Főkeret magassága a mozdony végeinél:
7,75mm
7,87mm
Alváz Főkeret aljának a távolsága a sínkoronától a mozdony közepénél:
11,83mm
11,44mm
Alváz Főkeret aljának a távolsága a sínkoronától a mozdony végén:
10,34
9,94mm
A mozdony főbb méreteinél az eltérések mérési hibahatáron belül vannak. A többi méret, mint a szélvédők, ajtók, szellőzők is hibahatáron (+-0,1mm) belül megyegyeznek az eredetiről átszámolttal. Az alváz főkeret magassága elöl és a mozdonyszekrény egyéb méreti szintén hibahatáron belül vannak. Ahol eltérés van, az a mozdony alvázánakfőkeretének a sínkorona szinttől mért magassága, ami 0,39mm-el magasabban van, ennek oka az, hogya főkeret magassága 0,37mm-el kevesebb a mozdony közepénél mérve (szerk.) (ezminimális magasságbeli plusz tetten érhető a mozdony teljes magasságában is). Itt valószínüleg az az érthető kompromisszum történt, hogy ennyivel kellett megemelni a járművet és csökkenteni az főkeret magasságát(szerk.) ahhoz, hogy biztosan fusson 380mm sugarú íveken is és ne kelljen olyan durván csonkolni a forgóvázat, mint az ACME nullszériás Gigantoknál (amiknél nem érdemes 420mm alatti ívekkel próbálkozni).
A mozdony színezésével kapcsolatban is már hetekkel ezelőtt felmerültek bizonyos helyeken kétségek, elsősorban a fehér sáv és a szürke alváz viszonyában. Itt az a helyzet, hogy a festés és a sávok arányai ahogy a videóban is elmondtam jók, egyedül abban lehet fogást találni, hogy a mozdony közepénél, a főkeret 0,37mm-el alacsonyabb (a végeken egyébként jó a magassága), emiatt 5%-al alacsonyabb itt a fekete sáv(szerk.).
Mivel a mozdony festési tervéről nincs konkrét információannyi információ érkezett megbízható forrásból, hogy a fehér sáv 459mm magas (szerk.)és méretezett rajzezért így a következő vonalon tudunk elindulni. Azt tudjuk, hogy az főkeret magassága elöl 7,75mm (méretarányosan 7,87mm lenne). Onnan ha felfele megyünk, akkor a fehér sáv mérve a modellen 5,25mm magas (átszámolva a 459mm-t 5,27mm-nek kellene lennie a modellen). A homlokfalon az alváz fölötti függőleges rész (ez az ahol a csillag van) 10,24mm magas (méretarányosan 10,17mm lenne). Ha itt megnézzük a fehér és vörös arányát, akkor azt találjuk, hogy nagyjából 50:50-re jön ki a fényképek alapján (Lányi Ernő képét érdemes referenciának használni: https://images.app.goo.gl/tQHifCvL3hBeBdTx8) a nagyvasúti mozdonyon, a modellen pedig 51:49-re.
A mozdony oldalán végigfutó fehér sáv végig egyforma magasságú. A mozdony oldalán az oldalfal magassága a tetőig 0,09mm pozitív irányú eltérést mutat mindössze a méretarányosan átszámolthoz képest, ami elhanyagolható. Ezek alapján súlyos, a több helyen említett aránytalanságot nem tartom megalapozottnak, mindösszesen a középen 0,37mm-el alacsonyabb főkeret miatt ott alacsonyabb fekete rész tér el magasságilag (a mozdony elején viszont a jó főkeret magasság miatt az arányok jók).
A fentiekből szerintem egyértelmű, hogy miért nem célszerű fotók (főleg alacsonyfelbontású képekre gondolok) alapján látatlanba szakérteni. Ha az igazságra vagyunk kíváncsiak, akkor a kész modellt kell megmérni, és amennyiben van konkrét méretezett rajz az eredetiről, vagy vannak egzakt méréseink hozzá, akkor azzal lehet összehasonlítani. Az MTB mozdonyánál mért legnagyobb eltérés (az középenaz alváz aljának sínkoronaszinttől mért távolsága) ami a 0,3mm-el alacsonyabb főkeret miatt alakul így egyébként 3%, ezt konkrétan a modellen lemérni is kihívás, hiszen ha csak kicsit ferdébben tartja az ember a mérőműszert, már rögtön 1-2-3 tized mm-el többet mutat. A legtöbb mért eltérés 0,09-0,12mm között van (ezt visszaszorozva 87-el 1 centiméternél kisebb számot kapunk!).
A fentiek alapján szerintem mindenki eldöntheti, hogy az eltérések beleférnek-e vagy nem. Megjegyezném egyébként, hogy más modelleknél is bőven találhatóak hasonló eltérések. A Roco TRAXX konkrétan 0,67mm-el magasabb, mint kellene lennie, és kíváncsiságból újramértem az UFC forgóvázas Gigant-ot is, nála az jött ki, hogy 0,14mm-el közelebb van az alváz a sínkoronához mint amennyire kellene lennie.
Fontos megjegyezni azt is hogy volt különbség a proto M63-asok, a nullszéria M63-asok, és a Gigantok között, például forgóváz felfüggesztésében is, az eredeti gyári műszaki rajzoknál is +15 -10mm-el számoltak, és pl. a nullszéria Gigantoknál eleve 20mm-el alacsonyabban ült a mozdony a forgóvázakon (legalábbis a parkban lévő 001-nél ezt tapasztaltam – szerk.)!
Szerény véleményem szerint érdemes elgondolkodni, hogy ezek tudatában van-e értelme annak amikor egy 640×480-as a gyártó oldalára feltöltött fotó alapján akarunk levonni konkrét következtetéseket egy modellről.
Ebben a videóban az MTB 2023-as újdonságát, a MÁV M63 001-es pályaszámú „Gyík” becenevű mozdonyának IVa. korszakos gyári színtervvel festett H0 építési nagyságú modelljét mutatom be nektek. A bemutatott jármű egy gyártói bemutatópéldány.
Gyártó: MTB Vasúttársaság: MÁV Korszak: IVa. Pályaszám: M63 001 Honállomás: Szombathely Cikkszám: MTB-M63-001 Kiadás éve: 2023
Felhasznált szakirodalom: Indóház Extra 2008 nyár – Az olajkirály
—
Nyilatkozat: a modell bemutató hobby céllal készült nem szponzorált tartalom.
Ebben a videóban azt mutatom be hogy miként programoztam az action markerek és a menetrend segítségével változatos az igazinak megfelelő menethangokat, és funkciókat a TrainController 7-es programban, és használtam ki a @DigitoolsElektronika DigiSound5-ös NOHAB hangdekóder képességeit.